Παιδοκεντρικός Διαδραστικός Ιστοχώρος 

Η «Σοφία» και ο «Τηλέμαχος» έφεραν χιόνι και κρύο σε όλη τη χώρα με αποτέλεσμα πολλά σχολεία να παραμείνουν κλειστά για την ασφάλεια των μικρών μας φίλων. Μια πολύ ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική ιδέα θα ήταν μόλις ανοίξουν τα σχολεία να πραγματοποιήσουμε ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων με θέμα το χιόνι!!! Τα παιδιά θα έχουν πολύ πρόσφατη την εμπειρία του χιονιού και η ενασχόληση τους με το χιόνι θα είναι και εμπειρική, αλλά και συναρπαστική. 

Σε αυτό το σημείο θα σας παρουσιάσω τις δραστηριότητες με τη βοήθεια ενδεικτικού φωτογραφικού υλικού.

Πρώτη Δραστηριότητα: Η απόφαση του περιφερειάρχη για το κλείσιμο των σχολείων λόγω χιονιού και παγετώνα

Τη μέρα που θα ανοίξουν τα σχολεία μαζευόσαστε με τα παιδιά στη παρεούλα. Αφού μιλήσετε για τις γιορτές που πέρασαν, τους υπενθυμίζετε ότι τα σχολεία παρέμειναν κλειστά περισσότερες μέρες, γιατί ο περιφερειάρχης έστειλε μια επιστολή στα σχολεία, η οποία έλεγε τα εξής: «Τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά και μετά το πέρας των εορτών, καθώς ο πάγος και το χιόνι είναι πολύ ισχυρά και υπάρχει κίνδυνος στη μεταφορά των παιδιών από και προς το σχολείο. Θα σας ενημερώσουμε από την περιφέρεια πότε ο καιρός θα μας επιτρέψει να ανοίξουν ξανά τα σχολεία, καθώς και το λιώσιμο του χιονιού θέλει προσοχή για να αποφευχθούν τα ατυχήματα».

Αφού διαβάσετε στα παιδιά την επιστολή, τους κάνετε διάφορες ερωτήσεις, καταγράφοντας τις απαντήσεις τους σε ένα χαρτόνι. Πιο συγκεκριμένα, τους διατυπώνετε τις εξής ερωτήσεις:

  • Γιατί πιστεύετε πως ο περιφερειάρχης έστειλε αυτή την επιστολή στα σχολεία;
  • Γιατί αναφέρθηκε στο πάγο, στο χιόνι και στο λιώσιμο του χιονιού;
  • Πιστεύετε πως ο περιφερειάρχης φοβήθηκε για κάτι συγκεκριμένο;
  • Εσείς, πως νιώσατε όταν άρχιζε να χιονίζει και να κάνει κρύο;
  • Γνωρίζετε πως δημιουργείται το χιόνι και ο πάγος;
  • Πιστεύετε πρέπει να προσέχουμε κάτι όταν χιονίζει και έχει πάγο στους δρόμους;
  • Τι θα θέλατε να μάθετε για το χιόνι και το πάγο;

Δεύτερη δραστηριότητα: «Τα Πειράματα»

Πείραμα πρώτο: Η δημιουργία του πάγου (πήξη)

Προτρέπετε τα παιδιά να διατυπώσουν τις υποθέσεις τους σχετικά με τη δημιουργία του πάγου και τις καταγράφετε σε ένα χαρτόνι. Τοποθετείτε νερό μέσα σε διάφανα ποτήρια, τα οποία τα βάζετε όπου σας έχουν πει τα παιδιά βάση των υποθέσεων τους (π.χ. ψυγείο, κατάψυξη, τάξη και αυλή). Έπειτα από λίγες ώρες φέρνετε τα ποτήρια στη τάξη και όλοι μαζί παρατηρείτε πως μόνο το ποτήρι της κατάψυξης πάγωσε. 

Πείραμα δεύτερο: Το λιώσιμο (τήξη) του πάγου 

Προτρέπετε τα παιδιά να διατυπώσουν τις υποθέσεις τους για το λιώσιμο του πάγου και τις καταγράφετε σε ένα χαρτόνι. Τοποθετείτε τα παγωμένα διάφανα ποτήρια όπου σας έχουν πει τα παιδιά βάση των υποθέσεων τους (π.χ. στη τάξη, στην αυλή, στην κατάψυξη πάνω στο καλοριφέρ). Έπειτα, από λίγες ώρες φέρνετε τα ποτήρια στη τάξη και όλοι μαζί παρατηρείτε πως το ποτήρι που ήταν πάνω στο καλοριφέρ είχε λιώσει περισσότερο από όλα.

Πείραμα τρίτο: Η διάλυση του πάγου (το αλάτι ως μέσω διάβρωσης του πάγου)

Πάνω σε ένα ταψί τοποθετείτε παγάκια σε δύο διαφορετικές μεριές. Μόνο στη μια μεριά ρίχνουν τα παιδιά αλάτι. Μετά από λίγα λεπτά θα παρατηρήσετε όλοι μαζί πως ο πάγος με το αλάτι έχει λιώσει περισσότερο από τα παγάκια που δεν είχαν καθόλου αλάτι.

Πείραμα τέταρτο: Ο χρωματισμός του πάγου

Προτρέπετε τα παιδιά να διατυπώσουν υποθέσεις για το πως μπορούν να χρωματίσουν τους πάγους τους. Σε κάθε ένα από τα παιδιά δίνετε ένα πάγο (το αφαιρείτε από το ποτήρι) και τα παιδιά προσπαθούν να το ζωγραφίσουν με τέμπερα και πινέλο, με μαρκαδόρους και με γκοφρέ χαρτόνι. Το αποτέλεσμα είναι συναρπαστικό. Αφού τα παιδιά θα το έχουν ζωγραφίσει ο πάγος είναι λογικό να έχει λιώσει λίγο. Ρωτήστε τα λοιπόν, που πρέπει να το τοποθετήσουν για να γίνει ξανά πάγος. Μετά από όλα αυτά τα πειράματα να είστε σίγουροι πως θα ξέρουν την απάντηση. Βέβαια, μπορείτε να χρωματίσετε πρώτα το νερό και μετά να το καταψύξτετε, όμως το βάψιμο του ίδιου του πάγου είναι πιο συναρπαστικό!!!

Τρίτη δραστηριότητα: «Καταγραφή του ύψους του πάγου»

Ενημερώνετε τα παιδιά πως το χιόνι δεν έχει στρωθεί στο ίδιο ύψος σε όλες τις περιοχές και πως ο περιφερειάρχης θέλει τη βοήθεια μας. Πιο συγκεκριμένα, μας έχει ζητήσει να μετρήσουμε το ύψος του χιονιού, που από το πολύ κρύο έχει γίνει πάγος με ένα μέτρο που μας έχει στείλει ο ίδιος. Στην αυλή λοιπόν του σχολείου υπάρχουν  5 διαφορετικοί πάγοι που πρέπει να μετρήσουμε το ύψος τους και να τους τοποθετήσουμε από το κοντύτερο προς το ψηλότερο. Ως πάγους μπορείτε να χρησιμοποιήσετε χαρτόκουτες με διαφορετικά ύψη, τις οποίες είτε έχετε βάψει άσπρες, είτε έχετε κολλήσει βαμβάκι. Το μέτρο μπορείτε να το φτιάξετε από χαρτόνι κουσέ, απλά χρησιμοποιήστε τους αριθμούς που έχουν μάθει τα παιδιά (συνήθως 1, 2, 3) και φροντίστε και το ύψος από τις χαρτόκουτες να ανταποκρίνεται σε αυτή την αρίθμηση.

Τέταρτη δραστηριότητα: «Βρείτε τις χιονονιφάδες και μετρήστε τις»

Χωρίστε τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες με κριτήριο το χρώμα (κόκκινη, γαλάζια, κίτρινη και μπλε χιονονιφάδα). Μέσα στη τάξη ή στην αυλή αν ο καιρός το επιτρέπει πείτε στα παιδιά πως όσο παίζει η μουσική πρέπει η κάθε ομάδα να βρει τις χιονονιφάδες με το χρώμα που της αντιστοιχεί. Αφού σταματήσει η μουσική τα παιδιά από τη κάθε ομάδα μετρούν τις χιονονιφάδες και τις σειριοθετούν από τις περισσότερες προς τις λιγότερες. Έπειτα, με βάση τη προηγούμενη μέτρηση με τους πάγους, προτρέψτε τα παιδιά να τοποθετήσουν τις χιονονιφάδες με κριτήριο τη ποσότητα τους στον αντίστοιχο πάγο (π.χ. οι περισσότερες χιονονιφάδες αντιστοιχούν στον υψηλότερο πάγο).

Αθηνά Παππά
Νηπιαγωγός 


Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε ενημερώσεις για τα νέα μας!
 

Επικοινωνία

Επικοινωνήστε μαζί μας στο

info@kontastopaidi.gr