Παιδοκεντρικός Διαδραστικός Ιστοχώρος 

Το θέμα που θα είναι εναρκτήριο για το site μας θεώρησα ότι πρέπει να είναι παιχνιδιάρικο όπως άλλωστε και η προσωπικότητα της αρθρογράφου ( θεατρολόγοι :p)! Τι μπορεί να διάλεξα λοιπόν; Μα φυσικά τα κόμιξ. Ένα θέμα που ενθουσιάζει τους γονείς , τρελαίνει τα παιδία και προβληματίζει τους εκπαιδευτικούς καθώς δεν ξέρουν από πού να αρχίσουν και που να τελειώσουν...

Τα κόμιξ έχουν αναθρέψει γενιές και γενιές κι έχουν διασκεδάσει παιδιά σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Είναι ένας τρόπος διδαχής διαφόρων θεμάτων με τον οποίο το παιδί μαθαίνει χωρίς να καταλαβαίνει ότι διδάσκεται.

Πως μπορούμε να ‘ξεζουμίσουμε΄ ένα project κόμιξ, να αντλήσουμε όσες περισσότερες  γνώσεις και να προκαλέσουμε τις αισθητηριακές ανάγκες του μαθητή; Οι τρόποι είναι άπειροι όπως το σύμπαν καθώς λέει ο Αϊνστάιν.

Σε αυτό το άρθρό θα παρουσιάσω μια προσωπική ιδέα εφαρμογής project με θέμα τα κόμιξ στην τάξη ή στο σπίτι, επηρεασμένη από τις θεατρικές μου σπουδές.

1η Φάση του project

Μια όμορφη αρχή για να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με κόμιξ είναι οι πρώτες δημιουργίες τευχών.  Επομένως ο εκπαιδευτικός ή ο γονέας μπορεί να φέρει στα παιδιά ένα τεύχος από συλλέκτη. Μπορεί να υπάρξει συζήτηση τι είναι ο συλλέκτης , η συλλογή, σε τι μπορεί να γίνει συλλογή κ.α. Έπειτα τα παιδιά μπορούν να βρουν αν το τεύχος είναι παλιό και απο που μπορούμε να  αντλήσουμε μια τέτοια πληροφορία ( χρώμα φύλλων, σχέδιο κόμιξ, θεματολογία κόμιξ κ.α.). Έπειτα μπορούμε να φέρουμε σε απτική επαφή τα παιδιά με το συλλεκτικό κομμάτι και αφού το περιεργαστούν να προχωρήσουν σε ανάγνωση του για όλη την τάξη. Σε αυτό το κομμάτι του project οι μαθητές δουλεύουν ατομικά και παρουσιάζονται στο σύνολο των συμμαθητών τους (εκτίθενται διαβάζοντας τους διαλόγους). Με την ανάγνωση στην τάξη το κάθε παιδί όχι μόνο εξασκείται στην ανάγνωση αλλά μπορεί να ξεπεράσει τυχόν ντροπαλότητα και με το πέρας των μαθημάτων να νιώθει πιο σίγουρο για τον εαυτό του μπροστά σε κόσμο ή ακόμα και κοινό. Η ανάγνωση μπορεί να γίνει με θεατρικό τρόπο εάν απευθύνεται σε μεγαλύτερα παιδιά ή σε ομάδα που έχει περάσει από πολλές συναντήσεις. Στο τέλος των ενεργειών μπορεί ο εκπαιδευτικός να ζητήσει απο τους μαθητές του στην επόμενη συνάντηση να φέρουν δικά τους κόμιξ τα οποία κατα προτίμηση να είναι σύγχρονα.

Η διάρκεια μπορεί  να είναι από μια διδακτική ώρα ή και περισσότερο.

2η Φάση του project

Το επόμενο κομμάτι του project θα δουλευτεί σε μικρές ομάδες. Οι μαθητές αφού χωριστούν σε ομάδες των 3-4 παιδιών θα πάρουν ένα τεύχος θα το διαβάσουν, θα συζητήσουν μεταξύ τους και κάθε ομαδα θα παρουσιάσει το κόμιξ της. Αναλυτικότερα η κάθε ομάδα  θα αναφερθεί σε διαφορές με το συλλεκτικό τεύχος της προηγούμενης συνάντησης, θα αναλύσει τις εικόνες, θα μιλήσει για την εταιρία, θα πει ότι γνωρίζει για τους κεντρικούς ήρωες και θα εξιστορήσει το τεύχος που μόλις ανέγνωσε. Σε αυτό το σημείο του πρότζεκτ τα παιδιά λειτουργούν και επικοινωνούν σε μικρες ομάδες που βοηθάει στην κοινωνικοποίηση τους και στο δέσιμο της τάξης. Επίσης δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους. Μαθαίνουν να παρατηρούν και να κάνουν περιλήψεις βρίσκοντας τα κεντρικά και σημαντικά σημεία της ιστορίας. Και αυτή η ενέργεια των παιδιών στοχεύει στην λύση του σώματος και στην προβολή του μπροστά σε ενα οικείο κοινό.

Αυτή η διαδικασία μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μια διδακτική ώρα ή μια συνάντηση αλλά αρκετά πιεσμένη.

3η Φάση του project

Αυτή η φάση του πρότζεκτ είναι και η περισσότερο δημιουργική και η πιο κοντινή στην θεατρική πραγματικότητα. Οι μαθητές αυτή την φορά θα πρέπει να αντιμετωπίσουν την δημιουργική γραφή. Ο δάσκαλος/γονέας θα μπορουσε να ανατρέξει σε παλιά σχέδια κόμιξ τα οποία είναι και αρκετά αφαιρετικά ωστε τα παιδιά να μπορουν να φτιάξουν διαλόγους με όλη τους την φαντασία. Καλύτερα θα ήταν να είναι ασπρόμαυρα ώστε να μπορούν στο τέλος να τα ζωγραφίσουν και να τα εκθέσουν στην αίθουσα τους ή στο δωμάτιο τους. Θα μπορούσε αυτό το κομμάτι του πρότζεκτ να γεννήσει μια συνεργασία με τον δάσκαλο των εικαστικών ώστε τα παιδιά να φτιάξουν εξαρχής τα δικά τους σχέδια και να μην ασχοληθούν με τις έτοιμες άκαμπτες φωτοτυπίες. Οι ενέργειες αυτές μπορούν να πραγματοποιηθούν ατομικά, ομαδικά ή ακόμα και απο την ολότητα της τάξης. Προσωπικά, θεωρώ ότι πιο αποτελεσματικό θα είναι να δουλευτεί ανα δύο παιδιά ώστε κάθε παιδί να έχει την ευκαιρία να δημιουργήσει ένα μεγάλο κομμάτι του κόμικ αλλά και να συνεργαστεί. Μετά το πέρας της δημιουργίας τους, τα παιδιά θα μπορούσαν να παρουσιάσουν το έργο τους στους συμμαθητές τους.

Ο χρόνος αυτής της διαδικασίας θα μπορούσε να πάρει δυο διδακτικές ώρες ή δύο συναντήσεις και θα ήταν πιο ολοκληρωμένο αν συνδυαστεί με μια θεωρητική διάλεξη του εκπαιδευτικού/γονέα κατα την διάρκεια που τα παιδιά απλά χρωματίζουν. Θα μπορούσαν να αναφερθούν οι κατηγορίες κόμιξ , οι εταιρίες κόμιξ, εκπρόσωποι, η ιστορία τους κ.α. 

4η Φάση του project

Η όμορφη αυτή θεματολογία κάποια στιγμή θα πρέπει να λάβει τέλος γιατί και οι διδακτικές ώρες ειναι περιορισμένες, ωστόσο έχει ακόμα πολύ υλικό για εξερεύνηση. Σε αυτή τη φάση θα  μπορούσε να γίνει μια αναφορά της αναγωγής των κόμιξ σε ταινίες και προβολή μιας απο αυτές. Οι επιλογές παρα πολλές και οι μαθητές ενθουσιάζονται μόνο στην ιδέα του προτζέκτορα.

5η Φάση - Κλείσιμο

Δε θα υπήρχε πιο όμορφο κλείσιμο από μια εξόρμηση σε κάποιο κινηματογράφο ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή και με την έβδομη τέχνη ή ακόμη και η επίσκεψη σε κάποιο μουσείο με συλλογές.

 

Αυτή λοιπόν ήταν η πρώτη μας επαφή. Ελπίζω το θέμα μας να σας άρεσε και υπόσχομαι καινούργια θέματα με όσο μπορώ ενδιαφέρουσες δημιουργίες! 

With love 

ΓΚΜ ? 

Γκούμα Μαρία - Κορίνα
Θεατρολόγος

 

 


Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε ενημερώσεις για τα νέα μας!
 

Επικοινωνία

Επικοινωνήστε μαζί μας στο

info@kontastopaidi.gr